Efecto agudo de una práctica «exergame» en el rendimiento del lanzamiento en baloncesto
The purpose of the study was to examine the acute effect of a practice «exergame» in performance on a test of 25 shots at the basketball hoop. 46 students from sport courses at the University of Costa Rica participated voluntarily. Participants were randomly assigned to four groups: a) control; b) b...
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Publicado: |
2016
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Acceso en línea: | https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400844 |
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oai-ART00009300732016-04-09Efecto agudo de una práctica «exergame» en el rendimiento del lanzamiento en baloncestoSantamaría Guzmán, KevenSalicetti Fonseca, AlejandroMoncada Jiménez, JoséNintendo WiiWii Sport Resorteficaciadeportes de equipoaprendizajeNintendo WiiWii Sports Resorteffectivenessteam sportslearningThe purpose of the study was to examine the acute effect of a practice «exergame» in performance on a test of 25 shots at the basketball hoop. 46 students from sport courses at the University of Costa Rica participated voluntarily. Participants were randomly assigned to four groups: a) control; b) basketball practice; c) Nintendo Wii practice, and d) a combination of the conditions b and c. The participants performed a test of 25 shots from 5 different points, before and after a practice of 30 minutes in the previously established treatment. ANOVA 2 x 4 (measurements x groups) showed significant interaction (F = 6.17; p = 0.001). The follow-up analysis indicates that these differences occurred in the pre-test and post-test of the group that combined basketball practice with Nintendo Wii (F = 31.39; p = 0.0001). We conclude that with the acute exergame practice no improvement is obtained in the performance of a test of 25 basketball shots.El propósito del estudio fue examinar el efecto agudo de una práctica «exergame», en el rendimiento en una prueba de 25 lanzamientos al aro de baloncesto. Participaron voluntariamente 46 estudiantes de los cursos de actividad deportiva de la Universidad de Costa Rica. Los participantes fueron asignados aleatoriamente a cuatro grupos: a) control; b) práctica con el balón de baloncesto; c) práctica con Nintendo Wii, y d) la combinación de las condiciones b y c. Los participantes realizaban un test de 25 lanzamientos desde 5 puntos distintos, posteriormente cada grupo efectuaba una práctica de 30 minutos en la condición previamente establecida y finalizaba con la realización del test de lanzamientos por segunda vez. El ANOVA 2 x 4 (mediciones x grupos) indicó una interacción significativa (F= 6.17; p = 0.001). El análisis de seguimiento indicó que dichas diferencias ocurrieron en los puntajes pre-test y post-test del grupo que combinó la práctica de Baloncesto + Nintendo Wii (F=31.39; p=0.0001). Se concluye que, con la práctica aguda de lanzamiento con la tecnología exergame no se obtiene una mejora en el rendimiento de una prueba de 25 lanzamientos de baloncesto.2016text (article)https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400844(Revista) ISSN 1579-1726Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, ISSN 1579-1726, Nº. 29, 2016, pags. 58-60spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI |
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hoop. 46 students from sport courses at the University of Costa Rica participated voluntarily. Participants were randomly assigned to four groups: a)
control; b) basketball practice; c) Nintendo Wii practice, and d) a combination of the conditions b and c. The participants performed a test of 25 shots
from 5 different points, before and after a practice of 30 minutes in the previously established treatment. ANOVA 2 x 4 (measurements x groups)
showed significant interaction (F = 6.17; p = 0.001). The follow-up analysis indicates that these differences occurred in the pre-test and post-test of
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