Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes

The purpose of this study was to evaluate the effects of regular physical exercise on self-concept and self-efficacy in a group of preadolescents. The participants of this study were 63 children from the city of Málaga (Spain), aged 10 to 12 years (M = 10.54, SD = .56). A quasiexperimental design wa...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Louise Kyle, Tilly, Hernández Mendo, Antonio, Reigal Garrido, Rafael E., Morales Sánchez, Verónica
Formato: text (article)
Lenguaje:spa
Publicado: 2016
Materias:
Acceso en línea:https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400845
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai-ART0000930074
record_format dspace
spelling oai-ART00009300742016-04-09Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentesLouise Kyle, Tilly Hernández Mendo, AntonioReigal Garrido, Rafael E.Morales Sánchez, Verónicaactividad físicaautoconceptoautoeficaciapreadolescenciaphysical activityself-conceptself-efficacypreadolescenceThe purpose of this study was to evaluate the effects of regular physical exercise on self-concept and self-efficacy in a group of preadolescents. The participants of this study were 63 children from the city of Málaga (Spain), aged 10 to 12 years (M = 10.54, SD = .56). A quasiexperimental design was used, including a control group and an experimental group. To assess self-concept, the Autoconcepto Forma 5 Questionnaire (AF5) was used and to analyze the self-efficacy the Self-Efficacy Scale for Children (EAN) was used. In addition, as control measures, physical fitness, studying and sleeping hours were assessed. The results indicated significant effects of regular physical activity on physical self-concept and academic self-concept. Also, evidence of significant effects was obtained in academic self-efficacy and social self-efficacy. This data suggests that practicing physical activity in preadolescence may improve development processes, having an effect on children in the variables investigated.El propósito del presente trabajo fue evaluar los efectos de la práctica física regular sobre el autoconcepto y la autoeficacia en un grupo de preadolescentes. Participaron en este trabajo 63 niños y niñas de la ciudad de Málaga (España), con edades entre los 10 y los 12 años (M = 10.54; DT = .56). Se empleó un diseño cuasi-experimental con un grupo control y otro experimental. Para evaluar el autoconcepto se implementó el Cuestionario Autoconcepto Forma 5 (AF5) y para analizar la autoeficacia se utilizó la Children’s Perceived Self-efficacy Scale. Además, como medidas de control se evaluó la condición física, el tiempo dedicado al estudio y el tiempo de descanso. Los resultados encontrados indicaron efectos significativos de la práctica regular de actividad física sobre en el autoconcepto físico y el autoconcepto académico. Asimismo, se obtuvieron indicios de significación en la autoeficacia académica y la autoeficacia social. Los datos encontrados sugieren que practicar actividad física en la adolescencia puede mejorar los procesos de desarrollo de los niños y niñas influyendo en este tipo de variables.2016text (article)https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400845(Revista) ISSN 1579-1726Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, ISSN 1579-1726, Nº. 29, 2016, pags. 61-65spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI
institution DialNet
collection DialNet
language spa
topic actividad física
autoconcepto
autoeficacia
preadolescencia
physical activity
self-concept
self-efficacy
preadolescence
spellingShingle actividad física
autoconcepto
autoeficacia
preadolescencia
physical activity
self-concept
self-efficacy
preadolescence
Louise Kyle, Tilly
Hernández Mendo, Antonio
Reigal Garrido, Rafael E.
Morales Sánchez, Verónica
Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes
description The purpose of this study was to evaluate the effects of regular physical exercise on self-concept and self-efficacy in a group of preadolescents. The participants of this study were 63 children from the city of Málaga (Spain), aged 10 to 12 years (M = 10.54, SD = .56). A quasiexperimental design was used, including a control group and an experimental group. To assess self-concept, the Autoconcepto Forma 5 Questionnaire (AF5) was used and to analyze the self-efficacy the Self-Efficacy Scale for Children (EAN) was used. In addition, as control measures, physical fitness, studying and sleeping hours were assessed. The results indicated significant effects of regular physical activity on physical self-concept and academic self-concept. Also, evidence of significant effects was obtained in academic self-efficacy and social self-efficacy. This data suggests that practicing physical activity in preadolescence may improve development processes, having an effect on children in the variables investigated.
format text (article)
author Louise Kyle, Tilly
Hernández Mendo, Antonio
Reigal Garrido, Rafael E.
Morales Sánchez, Verónica
author_facet Louise Kyle, Tilly
Hernández Mendo, Antonio
Reigal Garrido, Rafael E.
Morales Sánchez, Verónica
author_sort Louise Kyle, Tilly
title Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes
title_short Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes
title_full Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes
title_fullStr Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes
title_full_unstemmed Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes
title_sort efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes
publishDate 2016
url https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400845
work_keys_str_mv AT louisekyletilly efectosdelaactividadfisicaenelautoconceptoylaautoeficaciaenpreadolescentes
AT hernandezmendoantonio efectosdelaactividadfisicaenelautoconceptoylaautoeficaciaenpreadolescentes
AT reigalgarridorafaele efectosdelaactividadfisicaenelautoconceptoylaautoeficaciaenpreadolescentes
AT moralessanchezveronica efectosdelaactividadfisicaenelautoconceptoylaautoeficaciaenpreadolescentes
_version_ 1718333833202368512