Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz

The aim of this paper is to revise the experience of a group of teachers that spent twenty years developing Action Research (AR) dynamics, and analyze how it influenced their professional development and the improvement of the quality of their teaching. In the past ten years the group has organized...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: López Pastor, Víctor Manuel
Formato: text (article)
Lenguaje:spa
Publicado: 2016
Materias:
Acceso en línea:https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400882
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai-ART0000930111
record_format dspace
institution DialNet
collection DialNet
language spa
topic investigación-acción
formación permanente del profesorado
educación física
desarrollo profesional docente
dominios de acción motriz
action research
in-service teacher education
physical education
professional teacher development
spellingShingle investigación-acción
formación permanente del profesorado
educación física
desarrollo profesional docente
dominios de acción motriz
action research
in-service teacher education
physical education
professional teacher development
López Pastor, Víctor Manuel
Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz
description The aim of this paper is to revise the experience of a group of teachers that spent twenty years developing Action Research (AR) dynamics, and analyze how it influenced their professional development and the improvement of the quality of their teaching. In the past ten years the group has organized its programming in Primary physical education based on «Action domain of motor skills», with the understanding that, currently, it is the best way to structure their learning contents. The working methodology is based on a succession of AR spirals and cycles, and in different qualitative tools of data collection, particularly through the communicative discussion group. The results show the different AR phases and spirals the group has gone through in these 20 years and the current practice group structure. This article also includes an analysis of the main lessons, in terms of strengths and weaknesses, learned during this time: (a) the involvement in AR working groups meant a strong encouragement and support in teaching professional development; (B) it also seemed to be an important element in the enhancement of the quality of the teaching practice of the teacher involved in the project, as well as a strong support to solve the problems that arise in educational practice; (C) in addition, it promoted teaching development and improved the quality of education in the field of PE. To end, we address some reflections and conclusions about the implications of sustaing a working group of this nature for this long
format text (article)
author López Pastor, Víctor Manuel
author_facet López Pastor, Víctor Manuel
author_sort López Pastor, Víctor Manuel
title Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz
title_short Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz
title_full Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz
title_fullStr Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz
title_full_unstemmed Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz
title_sort veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motriz
publishDate 2016
url https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400882
work_keys_str_mv AT lopezpastorvictormanuel veinteanosdeformacionpermanentedelprofesoradoinvestigacionaccionyprogramacionpordominiosdeaccionmotriz
_version_ 1718333835175788544
spelling oai-ART00009301112016-04-09Veinte años de formación permanente del profesorado, investigación-acción y programación por dominios de acción motrizLópez Pastor, Víctor Manuelinvestigación-acciónformación permanente del profesoradoeducación físicadesarrollo profesional docentedominios de acción motrizaction researchin-service teacher educationphysical educationprofessional teacher developmentThe aim of this paper is to revise the experience of a group of teachers that spent twenty years developing Action Research (AR) dynamics, and analyze how it influenced their professional development and the improvement of the quality of their teaching. In the past ten years the group has organized its programming in Primary physical education based on «Action domain of motor skills», with the understanding that, currently, it is the best way to structure their learning contents. The working methodology is based on a succession of AR spirals and cycles, and in different qualitative tools of data collection, particularly through the communicative discussion group. The results show the different AR phases and spirals the group has gone through in these 20 years and the current practice group structure. This article also includes an analysis of the main lessons, in terms of strengths and weaknesses, learned during this time: (a) the involvement in AR working groups meant a strong encouragement and support in teaching professional development; (B) it also seemed to be an important element in the enhancement of the quality of the teaching practice of the teacher involved in the project, as well as a strong support to solve the problems that arise in educational practice; (C) in addition, it promoted teaching development and improved the quality of education in the field of PE. To end, we address some reflections and conclusions about the implications of sustaing a working group of this nature for this longEl objetivo de este artículo es revisar la experiencia acumulada por un grupo de profesores que lleva veinte años desarrollando dinámicas de investigación-acción (I-A) y analizar cómo ello influye en el desarrollo profesional y en la mejora de su práctica docente. Desde hace diez años el grupo organiza toda su programación de Educación Física en Primaria en base a los Dominios de Acción Motriz, al entender que actualmente es la mejor forma de organizar los contenidos de aprendizaje. La metodología de trabajo está basada en la sucesión de espirales y ciclos de I-A y en diferentes instrumentos cualitativos de recogida de datos, principalmente el grupo de discusión comunicativo. Los resultados muestran las diferentes fases de IA por las que ha ido pasando el grupo en estos 20 años y la estructura de funcionamiento actual. También se realiza un análisis de las principales ventajas e inconvenientes encontrados en este tiempo: (a) la participación en grupos de trabajo de I-A supone un fuerte estímulo y ayuda en el desarrollo profesional docente; (b) parece ser un elemento importante en la mejora de la calidad docente del profesorado implicado en el mismo, así como un fuerte apoyo para ir solucionando los problemas que surgen en la práctica educativa; (c) favorece el desarrollo profesional docente y la mejora de la calidad educativa en el área de EF. Al final del artículo se presentan una serie de reflexiones y conclusiones sobre las implicaciones de mantener un grupo de trabajo de estas características durante tanto tiempo.2016text (article)https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5400882(Revista) ISSN 1579-1726Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, ISSN 1579-1726, Nº. 29, 2016, pags. 270-279spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI