Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza Secundaria

The objective of the present work is to determine the relationships that might be established between burnout syndrome and dysfunctional attitudes in the Secondary School counsellors. The sample is formed by 69.14% of the subjects, and the Maslach Burnout Inventory (Maslach & Jackson, 1981) and...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Rubio Jiménez, Jesús Carlos
Otros Autores: Guerrero Barona, Eloísa Julia (Universidad de Extremadura)
Formato: text (thesis)
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad de Extremadura (España) 2003
Materias:
Acceso en línea:https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=1494
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai-TES0000000956
record_format dspace
spelling oai-TES00000009562019-05-11Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza SecundariaRubio Jiménez, Jesús CarlosSíndrome de burnoutactitudes disfuncionalesorientadores de Institutos de Enseñanza SecundariaThe objective of the present work is to determine the relationships that might be established between burnout syndrome and dysfunctional attitudes in the Secondary School counsellors. The sample is formed by 69.14% of the subjects, and the Maslach Burnout Inventory (Maslach & Jackson, 1981) and the Weissman dysfunctional attitude scale (Weissman, 1979) were used. The results indicated that 36.9% of the sample present preoccupying levels of burnout, and that to increasing levels of burnout there corresponded increasing dysfunctional attitudes, the two being significantly associated. Furthermore, those most affected by the syndrome showed a strong need for the approval of the others, and consider their self-esteem to depend on how others regard them. Only motivational variables were significant in predicting burnout, and the achievement variable has a good capacity for prediction of the syndrome.El objetivo de este trabajo es conocer las relaciones que pudieran establecerse entre el síndrome de burnout y las actitudes disfuncionales en los orientadores de Institutos de Enseñanza Secundaria (I.E.S). La muestra está formada por el 69,14% de sujetos y se han empleado el inventario de Burnout de Maslach (Maslach y Jackson, 1981) y la escala de actitudes disfuncionales de Weissman (1979). Los resultados indican que el 36,9% de la muestra sufren niveles preocupantes de burnout y que a medida que aumenta el nivel de burnout aumentan sus actitudes disfuncionales, estando ambas asociadas significativamente. Además, los más afectados por síndrome manifiestan una alta necesidad de aprobación de los demás y consideran que su autoestima depende de la consideración de los otros. Sólo las variables motivacionales son significativas a la hora de predecir el burnout. También la variable logro posee una buena capacidad predictiva del síndrome.Universidad de Extremadura (España)Guerrero Barona, Eloísa Julia (Universidad de Extremadura)Vicente Castro, Florencio (Universidad de Extremadura)2003text (thesis)application/pdfhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=1494(Tesis) ISBN 978-84-7723-816-4 spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI
institution DialNet
collection DialNet
language spa
topic Síndrome de burnout
actitudes disfuncionales
orientadores de Institutos de Enseñanza Secundaria
spellingShingle Síndrome de burnout
actitudes disfuncionales
orientadores de Institutos de Enseñanza Secundaria
Rubio Jiménez, Jesús Carlos
Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza Secundaria
description The objective of the present work is to determine the relationships that might be established between burnout syndrome and dysfunctional attitudes in the Secondary School counsellors. The sample is formed by 69.14% of the subjects, and the Maslach Burnout Inventory (Maslach & Jackson, 1981) and the Weissman dysfunctional attitude scale (Weissman, 1979) were used. The results indicated that 36.9% of the sample present preoccupying levels of burnout, and that to increasing levels of burnout there corresponded increasing dysfunctional attitudes, the two being significantly associated. Furthermore, those most affected by the syndrome showed a strong need for the approval of the others, and consider their self-esteem to depend on how others regard them. Only motivational variables were significant in predicting burnout, and the achievement variable has a good capacity for prediction of the syndrome.
author2 Guerrero Barona, Eloísa Julia (Universidad de Extremadura)
author_facet Guerrero Barona, Eloísa Julia (Universidad de Extremadura)
Rubio Jiménez, Jesús Carlos
format text (thesis)
author Rubio Jiménez, Jesús Carlos
author_sort Rubio Jiménez, Jesús Carlos
title Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza Secundaria
title_short Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza Secundaria
title_full Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza Secundaria
title_fullStr Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza Secundaria
title_full_unstemmed Fuentes de estrés, Síndrome de Burnout y Actitudes disfuncionales en Orientadores de Instituto de Enseñanza Secundaria
title_sort fuentes de estrés, síndrome de burnout y actitudes disfuncionales en orientadores de instituto de enseñanza secundaria
publisher Universidad de Extremadura (España)
publishDate 2003
url https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=1494
work_keys_str_mv AT rubiojimenezjesuscarlos fuentesdeestressindromedeburnoutyactitudesdisfuncionalesenorientadoresdeinstitutodeensenanzasecundaria
_version_ 1718346579602046976