Educación ético cívica y TIC en secundaria

The main purpose of this thesis is to provide a set of teaching guidelines on different resources used to develop ethical and civic education by making use of informational and communication technology in secondary schools. Many of them fall into three applications presented in recent years in the M...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Trespaderne Arnáiz, Gonzalo
Otros Autores: Aranda Torres, Cayetano José (Universidad de Almería)
Formato: text (thesis)
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad de Almería (España) 2010
Materias:
Acceso en línea:https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=22016
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai-TES0000002374
record_format dspace
institution DialNet
collection DialNet
language spa
topic Educación ético-cívica
Educación para la ciudadanía
Filosofía y ciudadanía
Educación en valores
Didáctica de la filosofía
Didáctica de la ética
TIC en educación secundaria
Nuevas metodologías en enseñanza secundaria
Etical and civic education
Philosophy education
informational and communication technology in secondary school
spellingShingle Educación ético-cívica
Educación para la ciudadanía
Filosofía y ciudadanía
Educación en valores
Didáctica de la filosofía
Didáctica de la ética
TIC en educación secundaria
Nuevas metodologías en enseñanza secundaria
Etical and civic education
Philosophy education
informational and communication technology in secondary school
Trespaderne Arnáiz, Gonzalo
Educación ético cívica y TIC en secundaria
description The main purpose of this thesis is to provide a set of teaching guidelines on different resources used to develop ethical and civic education by making use of informational and communication technology in secondary schools. Many of them fall into three applications presented in recent years in the Ministry of Education´s competition for curricular and educational materials in electronic format: Los caminos de la felicidad (Second Place National Award y Premio Especial por fomentar la competencia lectora 2006), Axial. Un mundo de valores (First Place National Award 2007) y El viaje a Grecia (First Place Nacional Award 2009). In order to satisfy this general objective, it has been necessary to carry out the following tasks: a) show the investigative-action program initiated by the author in 1995 as a qualitative methodology favoring an on-going project of reflection and the implementation of novel didactic initiatives, including the development of diverse material that can produce a considerable improvement in the teaching of Ethics/Civic Education; b) define what is a medium or a resource for informational and communication technology and other terminology; c) present the main informational and communication technology that can currently be used in Ethics/Civic Education at the secondary level, properly described and evaluated after having been tested in the classroom; e) explain the main aspects of the pedagogical proposals for Ethics/Civic Education that have been implemented most frequently during the last three decades.
author2 Aranda Torres, Cayetano José (Universidad de Almería)
author_facet Aranda Torres, Cayetano José (Universidad de Almería)
Trespaderne Arnáiz, Gonzalo
format text (thesis)
author Trespaderne Arnáiz, Gonzalo
author_sort Trespaderne Arnáiz, Gonzalo
title Educación ético cívica y TIC en secundaria
title_short Educación ético cívica y TIC en secundaria
title_full Educación ético cívica y TIC en secundaria
title_fullStr Educación ético cívica y TIC en secundaria
title_full_unstemmed Educación ético cívica y TIC en secundaria
title_sort educación ético cívica y tic en secundaria
publisher Universidad de Almería (España)
publishDate 2010
url https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=22016
work_keys_str_mv AT trespadernearnaizgonzalo educacioneticocivicayticensecundaria
_version_ 1718346593938178048
spelling oai-TES00000023742019-05-23Educación ético cívica y TIC en secundariaTrespaderne Arnáiz, GonzaloEducación ético-cívicaEducación para la ciudadaníaFilosofía y ciudadaníaEducación en valoresDidáctica de la filosofíaDidáctica de la éticaTIC en educación secundariaNuevas metodologías en enseñanza secundariaEtical and civic educationPhilosophy educationinformational and communication technology in secondary schoolThe main purpose of this thesis is to provide a set of teaching guidelines on different resources used to develop ethical and civic education by making use of informational and communication technology in secondary schools. Many of them fall into three applications presented in recent years in the Ministry of Education´s competition for curricular and educational materials in electronic format: Los caminos de la felicidad (Second Place National Award y Premio Especial por fomentar la competencia lectora 2006), Axial. Un mundo de valores (First Place National Award 2007) y El viaje a Grecia (First Place Nacional Award 2009). In order to satisfy this general objective, it has been necessary to carry out the following tasks: a) show the investigative-action program initiated by the author in 1995 as a qualitative methodology favoring an on-going project of reflection and the implementation of novel didactic initiatives, including the development of diverse material that can produce a considerable improvement in the teaching of Ethics/Civic Education; b) define what is a medium or a resource for informational and communication technology and other terminology; c) present the main informational and communication technology that can currently be used in Ethics/Civic Education at the secondary level, properly described and evaluated after having been tested in the classroom; e) explain the main aspects of the pedagogical proposals for Ethics/Civic Education that have been implemented most frequently during the last three decades.El principal propósito de esta tesis consiste en proporcionar un conjunto de orientaciones didácticas sobre distintos recursos que sirven para desarrollar la educación ético-cívica haciendo uso de las TIC en secundaria. Buena parte de ellos se incluyen en tres aplicaciones informáticas presentadas en los últimos años al concurso de materiales educativos curriculares en soporte electrónico del Ministerio de Educación: Los caminos de la felicidad (Segundo Premio Nacional y Premio Especial por fomentar la competencia lectora 2006), Axial. Un mundo de valores (Primer Premio Nacional 2007) y El viaje a Grecia (Primer Premio Nacional 2009). En orden a satisfacer este objetivo general, ha habido que realizar tareas como: a) mostrar el programa de investigación-acción iniciado por el autor en 1995 como una metodología cualitativa favorecedora de una constante tarea de reflexión y puesta en práctica de novedosas iniciativas didácticas, incluyendo la elaboración de diversos materiales, que puede producir una considerable mejora en la docencia de las asignaturas ético-cívicas; b) definir qué es un medio o recurso TIC y otra terminología relacionada con el tema de la tesis; c) establecer los instrumentos, técnicas y parámetros a partir de los cuales puede llevarse a cabo la evaluación de un recurso TIC en educación ético-cívica; d)presentar los principales recursos TIC que actualmente pueden utilizarse en educación ético cívica de secundaria, debidamente descritos y evaluados tras haber sido puestos a prueba en las aulas; e) exponer los rasgos fundamentales de las propuestas pedagógicas para la educación ético-cívica que más se han llevado a efecto en las tres últimas décadas.Universidad de Almería (España)Aranda Torres, Cayetano José (Universidad de Almería)2010text (thesis)application/pdfhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=22016(Tesis) ISBN 978-84-8240-966-5 spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI