El proyecto lírico permanente: La comunicación en la poesía
This research work outlines a model based on the essential elements of communication (transmitter, message, receiver) consistent with the theory of literature in the Western world, but focused on the reason that organizes and defines such model. We infer that, given a lyric model or project in human...
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Formato: | text (thesis) |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (España)
2017
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Acceso en línea: | https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=110926 |
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oai-TES00000227912020-11-27El proyecto lírico permanente: La comunicación en la poesíaGarcía García, Silvia GracielaThis research work outlines a model based on the essential elements of communication (transmitter, message, receiver) consistent with the theory of literature in the Western world, but focused on the reason that organizes and defines such model. We infer that, given a lyric model or project in human communication, it responds to a primary cause and specific purposes. This cause and these purposes must thus be permanent and universal, which would account for the validity of the poetic language in every historical period, geographic region and verbal language. Since the course of history, the distinctiveness of every culture and the unique characteristics of every transmitter cast countless differences into the texts that form “poetry”, it becomes necessary to identify its invariable and sine qua non aspects. In our view, these are: 1) rhythm, 2) metaphor and 3) the “self”. Ultimately, the idea defended by this work is as follows: these three mutually dependent aspects shall be found in every manifestation of the lyric genre, and all of them activate a system with a perceptible purpose, that is, a permanent project throughout history.El objeto de esta tesis es plantear un modelo de la poesía que incluye los elementos básicos de la comunicación (emisor, mensaje, receptor) en línea con las pautas de la teoría literaria en Occidente, pero con el interés puesto en la razón que organiza y define este modelo. Inferimos que, si existe un modelo o proyecto lírico en la comunicación humana, este responde a una causa originaria y a unos objetivos específicos. La causa y los objetivos serían de este modo permanentes y universales, lo cual respaldaría la validez del lenguaje poético en todas las épocas, en todas las regiones geográficas y en todos los idiomas. Debido a las incontables diferencias que el paso de la historia, las peculiaridades de cada cultura y las características únicas de cada emisor imprimen a los textos que conforman la “poesía”, es preciso identificar sus aspectos invariables y sine qua non. Ellos son, desde la perspectiva de este trabajo: 1) el ritmo, 2) la metáfora y 3) el “yo”. En definitiva, la idea que se defiende es que en toda manifestación del género lírico se encuentran estos tres aspectos mutuamente dependientes, y que todos ellos hacen funcionar un sistema con una finalidad perceptible, es decir, un proyecto permanente a través de las épocas.Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (España)Gutiérrez Gutiérrez, José Ismael (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria)2017text (thesis)application/pdfhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=110926spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI |
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This research work outlines a model based on the essential elements of communication (transmitter, message, receiver) consistent with the theory of literature in the Western world, but focused on the reason that organizes and defines such model.
We infer that, given a lyric model or project in human communication, it responds to a primary cause and specific purposes. This cause and these purposes must thus be permanent and universal, which would account for the validity of the poetic language in every historical period, geographic region and verbal language. Since the course of history, the distinctiveness of every culture and the unique characteristics of every transmitter cast countless differences into the texts that form “poetry”, it becomes necessary to identify its invariable and sine qua non aspects. In our view, these are: 1) rhythm, 2) metaphor and 3) the “self”.
Ultimately, the idea defended by this work is as follows: these three mutually dependent aspects shall be found in every manifestation of the lyric genre, and all of them activate a system with a perceptible purpose, that is, a permanent project throughout history. |
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