La reflexividad en las ciencias sociales: Hacia un ensamblaje ontológico, epistemológico y metodológico para la generación de un conocimiento situado
Starting from one self to learn the world and others, moves in the opposite direction to the scientific method. However, the methodological reflexivity proposed as a critical tool by the qualitative methodologies of the last decades suggest that perhaps, this is the path that has tobe taken as a sta...
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Universidad Autónoma de Aguascalientes (España)
2017
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Reflexividad epistemología de las ciencias sociales conocimiento situado Reflexivity epistemology of the social sciences situated knowledge Martínez Ortiz, Gabriela La reflexividad en las ciencias sociales: Hacia un ensamblaje ontológico, epistemológico y metodológico para la generación de un conocimiento situado |
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Starting from one self to learn the world and others, moves in the opposite direction to the scientific method. However, the methodological reflexivity proposed as a critical tool by the qualitative methodologies of the last decades suggest that perhaps, this is the path that has tobe taken as a starting point. Experimenting with new epistemological approaches within the social sciences acquires importance before the "other" voices that rise in the field of knowledge, and that demand there cognition of the subjectivities, epistemologies, and meanings of the world that have been silenced by what theorists decolonials understand as a capitalist, colonialist and patriarcal world-system.The main objective of this research is to configure an ontological and epistemological basis of the searching of an alternative model for the social sciences. This research has been developed considerating the methodological reflexivity as a critical tool and positioning it self since the situated knowledge as a part of this pair of main elements for the conformation of the said model. |
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oai-TES00000229732021-02-06La reflexividad en las ciencias sociales: Hacia un ensamblaje ontológico, epistemológico y metodológico para la generación de un conocimiento situadoMartínez Ortiz, GabrielaReflexividadepistemología de las ciencias socialesconocimiento situadoReflexivityepistemology of the social sciencessituated knowledgeStarting from one self to learn the world and others, moves in the opposite direction to the scientific method. However, the methodological reflexivity proposed as a critical tool by the qualitative methodologies of the last decades suggest that perhaps, this is the path that has tobe taken as a starting point. Experimenting with new epistemological approaches within the social sciences acquires importance before the "other" voices that rise in the field of knowledge, and that demand there cognition of the subjectivities, epistemologies, and meanings of the world that have been silenced by what theorists decolonials understand as a capitalist, colonialist and patriarcal world-system.The main objective of this research is to configure an ontological and epistemological basis of the searching of an alternative model for the social sciences. This research has been developed considerating the methodological reflexivity as a critical tool and positioning it self since the situated knowledge as a part of this pair of main elements for the conformation of the said model.A partir de uno mismo para conocer el mundo y a los otros se desplaza en el sentido opuesto al método científico. Sin embargo, la reflexividad metodológica que han propuesto como herramienta crítica las metodologías cualitativas de las últimas décadas, propone que es quizá por este sendero por el que se habría de comenzar. Experimentar con nuevos abordajes epistemológicos dentro de las ciencias sociales adquiere importancia ante las «otras» voces que se alzan en el campo del saber, y que exigen el reconocimiento de las subjetividades, epistemologías y sentidos del mundo que han sido silenciados por lo que los teóricos descoloniales entienden como sistema-mundo capitalista, colonialista y patriarcal. La presente investigación plantea como objetivo principal configurar una base ontológica y epistemológica de la cual partir en la búsqueda de un modelo alternativo paralas ciencias sociales. Ésta se desarrolla bajo la consideración de la reflexividad metodológica como herramienta crítica, y posicionándose desde un conocimiento situado como un par de elementos principales para la conformación de dicho modelo. Conceder la importancia necesaria a la experiencia existencial posicionada significa tener en cuenta que el espacio geopolítico desde el que se genera el conocimiento delimita, por medio de las relaciones históricas, sociales, políticas y económicas, los objetivos del conocimiento en general y el sentido que le da el investigador a su tarea epistémica con respecto a las ciencias sociales en particular.Universidad Autónoma de Aguascalientes (España)Ibarra Unzueta, Joseba Andoni (Universidad Autónoma de Aguascalientes)de Lira Bautista, José (Universidad Autónoma de Aguascalientes)2017text (thesis)application/pdfhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=285186spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI |