El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana

In the teaching-learning process of Mathematics in Colombian Secondary Basic Education One of the main difficulties presented is related to the development of competencies math. For this reason, the research focuses on its study, in particular of the competences mathematics: reasoning and argumen...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Gómez Moreno, Fabio
Otros Autores: Vázquez Cedeño, Silvia Isabel (Universidad de Cienfuegos)
Formato: text (thesis)
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad de Cienfuegos (Cuba) 2019
Materias:
Acceso en línea:https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=291002
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai-TES0000023006
record_format dspace
institution DialNet
collection DialNet
language spa
topic “Educación”
“Matemática”
“estrategia didáctica”
“competencias matemáticas”
“Education”
“Mathematics”
“strategy didactics”
“mathematical competences”
spellingShingle “Educación”
“Matemática”
“estrategia didáctica”
“competencias matemáticas”
“Education”
“Mathematics”
“strategy didactics”
“mathematical competences”
Gómez Moreno, Fabio
El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana
description In the teaching-learning process of Mathematics in Colombian Secondary Basic Education One of the main difficulties presented is related to the development of competencies math. For this reason, the research focuses on its study, in particular of the competences mathematics: reasoning and argumentation; Communication, representation and modeling; Approach and problem solving. To solve the previous problem, a strategy was developed didactics that allows the teacher, through a group of actions and didactic suggestions, to organize and direct the teaching-learning process of Mathematics in these grades, facilitating the development of said competences. The thesis provides the mathematical object, actions, general processes levels of development and performance indicators, which constitute the structure for the development of Mathematical competences in Colombian Secondary Basic Education. The investigation was developed with a mixed approach, supported by the use of qualitative and quantitative methods; in the same way it was applied different instruments for the validation of the didactic strategy, based on the Delphi method and a quasi-experiment of pre-test and post-test with a control group, at the Pedro Educational Institution Vicente Abadía, from the municipality of Guacarí.
author2 Vázquez Cedeño, Silvia Isabel (Universidad de Cienfuegos)
author_facet Vázquez Cedeño, Silvia Isabel (Universidad de Cienfuegos)
Gómez Moreno, Fabio
format text (thesis)
author Gómez Moreno, Fabio
author_sort Gómez Moreno, Fabio
title El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana
title_short El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana
title_full El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana
title_fullStr El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana
title_full_unstemmed El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana
title_sort el desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombiana
publisher Universidad de Cienfuegos (Cuba)
publishDate 2019
url https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=291002
work_keys_str_mv AT gomezmorenofabio eldesarrollodecompetenciasmatematicasenlosestudiantesdelaeducacionbasicasecundariacolombiana
_version_ 1718346697384394752
spelling oai-TES00000230062021-09-30El desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de la educación básica secundaria colombianaGómez Moreno, Fabio“Educación”“Matemática”“estrategia didáctica”“competencias matemáticas”“Education”“Mathematics”“strategy didactics”“mathematical competences”In the teaching-learning process of Mathematics in Colombian Secondary Basic Education One of the main difficulties presented is related to the development of competencies math. For this reason, the research focuses on its study, in particular of the competences mathematics: reasoning and argumentation; Communication, representation and modeling; Approach and problem solving. To solve the previous problem, a strategy was developed didactics that allows the teacher, through a group of actions and didactic suggestions, to organize and direct the teaching-learning process of Mathematics in these grades, facilitating the development of said competences. The thesis provides the mathematical object, actions, general processes levels of development and performance indicators, which constitute the structure for the development of Mathematical competences in Colombian Secondary Basic Education. The investigation was developed with a mixed approach, supported by the use of qualitative and quantitative methods; in the same way it was applied different instruments for the validation of the didactic strategy, based on the Delphi method and a quasi-experiment of pre-test and post-test with a control group, at the Pedro Educational Institution Vicente Abadía, from the municipality of Guacarí.En el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en la Educación Básica Secundaria colombiana una de las principales dificultades presentadas, está relacionada con el desarrollo de competencias matemáticas. Por esta razón, la investigación se centra en su estudio, en particular de las competencias matemáticas: Razonamiento y argumentación; Comunicación, representación y modelación; Planteamiento y resolución de problemas. Para darle solución a la anterior problemática se elaboró una estrategia didáctica que le permite al docente, mediante un grupo de acciones y sugerencias didácticas, organizar y dirigir el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática en esos grados, facilitando el desarrollo de dichas competencias. En la tesis se aportan el objeto matemático, las acciones, procesos generales niveles de desarrollo e indicadores de desempeño, que se constituyen en la estructura para el desarrollo de competencias matemáticas en la Educación Básica Secundaria colombiana. La investigación se desarrolló con un enfoque mixto, apoyada en el uso de métodos cualitativos y cuantitativos; de igual manera se aplicó diferentes instrumentos para la validación de la estrategia didáctica, a partir del método Delphi y un cuasiexperimento de preprueba y posprueba con grupo de control, en la Institución Educativa Pedro Vicente Abadía, del municipio de Guacarí.Universidad de Cienfuegos (Cuba)Vázquez Cedeño, Silvia Isabel (Universidad de Cienfuegos)León González, Jorge Luís (Universidad de Cienfuegos)2019text (thesis)application/pdfhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=291002spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI