El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)

In this paper we want to reflect on how and why in the first place, militants from the Partido Revolucionario de los Trabajadores-Ejército Revolucionario del Pueblo (PRT-ERP) and afterwards on february 1975 the military authorities, built primarily the Tucumán’s mount - a relatively peripheral or ma...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Santiago Garaño
Formato: article
Lenguaje:EN
FR
PT
Publicado: Centre de Recherches sur les Mondes Américains 2011
Materias:
Acceso en línea:https://doaj.org/article/9cdd5415c99740d4be935c8dde41b409
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai:doaj.org-article:9cdd5415c99740d4be935c8dde41b409
record_format dspace
spelling oai:doaj.org-article:9cdd5415c99740d4be935c8dde41b4092021-12-02T10:38:51ZEl monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)1626-025210.4000/nuevomundo.62119https://doaj.org/article/9cdd5415c99740d4be935c8dde41b4092011-09-01T00:00:00Zhttp://journals.openedition.org/nuevomundo/62119https://doaj.org/toc/1626-0252In this paper we want to reflect on how and why in the first place, militants from the Partido Revolucionario de los Trabajadores-Ejército Revolucionario del Pueblo (PRT-ERP) and afterwards on february 1975 the military authorities, built primarily the Tucumán’s mount - a relatively peripheral or marginal place on the national scene - as the center of their militant and repressive strategy, respectively. From the analysis of a series of power “stagings” (Balandier, 1994; Abèlés, 1997), we will show how the mount was built as a “theater” where a conventional “war” of “Independence” reaffirmation was waged, where thousands and thousands of soldiers were mobilized and exalted as a paradigm of the “armed virile people” -under the mandate of life sacrifice and the moral value of heroism.Santiago GarañoCentre de Recherches sur les Mondes Américainsarticle20th centuryconscriptionguerrillaOperativo Independencia [Independence Operative]political repressiontheaterAnthropologyGN1-890Latin America. Spanish AmericaF1201-3799ENFRPTNuevo mundo - Mundos Nuevos (2011)
institution DOAJ
collection DOAJ
language EN
FR
PT
topic 20th century
conscription
guerrilla
Operativo Independencia [Independence Operative]
political repression
theater
Anthropology
GN1-890
Latin America. Spanish America
F1201-3799
spellingShingle 20th century
conscription
guerrilla
Operativo Independencia [Independence Operative]
political repression
theater
Anthropology
GN1-890
Latin America. Spanish America
F1201-3799
Santiago Garaño
El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)
description In this paper we want to reflect on how and why in the first place, militants from the Partido Revolucionario de los Trabajadores-Ejército Revolucionario del Pueblo (PRT-ERP) and afterwards on february 1975 the military authorities, built primarily the Tucumán’s mount - a relatively peripheral or marginal place on the national scene - as the center of their militant and repressive strategy, respectively. From the analysis of a series of power “stagings” (Balandier, 1994; Abèlés, 1997), we will show how the mount was built as a “theater” where a conventional “war” of “Independence” reaffirmation was waged, where thousands and thousands of soldiers were mobilized and exalted as a paradigm of the “armed virile people” -under the mandate of life sacrifice and the moral value of heroism.
format article
author Santiago Garaño
author_facet Santiago Garaño
author_sort Santiago Garaño
title El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)
title_short El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)
title_full El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)
title_fullStr El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)
title_full_unstemmed El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)
title_sort el monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el operativo independencia (tucumán, 1975-1977)
publisher Centre de Recherches sur les Mondes Américains
publishDate 2011
url https://doaj.org/article/9cdd5415c99740d4be935c8dde41b409
work_keys_str_mv AT santiagogarano elmontetucumanocomoteatrodeoperacioneslaspuestasenescenadelpoderduranteeloperativoindependenciatucuman19751977
_version_ 1718396897871265792