El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)
In this paper we want to reflect on how and why in the first place, militants from the Partido Revolucionario de los Trabajadores-Ejército Revolucionario del Pueblo (PRT-ERP) and afterwards on february 1975 the military authorities, built primarily the Tucumán’s mount - a relatively peripheral or ma...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | article |
Lenguaje: | EN FR PT |
Publicado: |
Centre de Recherches sur les Mondes Américains
2011
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://doaj.org/article/9cdd5415c99740d4be935c8dde41b409 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
id |
oai:doaj.org-article:9cdd5415c99740d4be935c8dde41b409 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
oai:doaj.org-article:9cdd5415c99740d4be935c8dde41b4092021-12-02T10:38:51ZEl monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977)1626-025210.4000/nuevomundo.62119https://doaj.org/article/9cdd5415c99740d4be935c8dde41b4092011-09-01T00:00:00Zhttp://journals.openedition.org/nuevomundo/62119https://doaj.org/toc/1626-0252In this paper we want to reflect on how and why in the first place, militants from the Partido Revolucionario de los Trabajadores-Ejército Revolucionario del Pueblo (PRT-ERP) and afterwards on february 1975 the military authorities, built primarily the Tucumán’s mount - a relatively peripheral or marginal place on the national scene - as the center of their militant and repressive strategy, respectively. From the analysis of a series of power “stagings” (Balandier, 1994; Abèlés, 1997), we will show how the mount was built as a “theater” where a conventional “war” of “Independence” reaffirmation was waged, where thousands and thousands of soldiers were mobilized and exalted as a paradigm of the “armed virile people” -under the mandate of life sacrifice and the moral value of heroism.Santiago GarañoCentre de Recherches sur les Mondes Américainsarticle20th centuryconscriptionguerrillaOperativo Independencia [Independence Operative]political repressiontheaterAnthropologyGN1-890Latin America. Spanish AmericaF1201-3799ENFRPTNuevo mundo - Mundos Nuevos (2011) |
institution |
DOAJ |
collection |
DOAJ |
language |
EN FR PT |
topic |
20th century conscription guerrilla Operativo Independencia [Independence Operative] political repression theater Anthropology GN1-890 Latin America. Spanish America F1201-3799 |
spellingShingle |
20th century conscription guerrilla Operativo Independencia [Independence Operative] political repression theater Anthropology GN1-890 Latin America. Spanish America F1201-3799 Santiago Garaño El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977) |
description |
In this paper we want to reflect on how and why in the first place, militants from the Partido Revolucionario de los Trabajadores-Ejército Revolucionario del Pueblo (PRT-ERP) and afterwards on february 1975 the military authorities, built primarily the Tucumán’s mount - a relatively peripheral or marginal place on the national scene - as the center of their militant and repressive strategy, respectively. From the analysis of a series of power “stagings” (Balandier, 1994; Abèlés, 1997), we will show how the mount was built as a “theater” where a conventional “war” of “Independence” reaffirmation was waged, where thousands and thousands of soldiers were mobilized and exalted as a paradigm of the “armed virile people” -under the mandate of life sacrifice and the moral value of heroism. |
format |
article |
author |
Santiago Garaño |
author_facet |
Santiago Garaño |
author_sort |
Santiago Garaño |
title |
El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977) |
title_short |
El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977) |
title_full |
El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977) |
title_fullStr |
El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977) |
title_full_unstemmed |
El monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el Operativo Independencia (Tucumán, 1975-1977) |
title_sort |
el monte tucumano como “teatro de operaciones”: las puestas en escena del poder durante el operativo independencia (tucumán, 1975-1977) |
publisher |
Centre de Recherches sur les Mondes Américains |
publishDate |
2011 |
url |
https://doaj.org/article/9cdd5415c99740d4be935c8dde41b409 |
work_keys_str_mv |
AT santiagogarano elmontetucumanocomoteatrodeoperacioneslaspuestasenescenadelpoderduranteeloperativoindependenciatucuman19751977 |
_version_ |
1718396897871265792 |