Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing

Background: The level of satisfaction of patients with the services provided by public hospitals is becoming an important issue for health authorities. Aim: To analyze an enquiry applied to patients, about the level of satisfaction with the service provided by a public regional hospital in Chile. Ma...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Riveros S,Jorge, Berné M,Carmen
Lenguaje:Spanish / Castilian
Publicado: Sociedad Médica de Santiago 2007
Materias:
Acceso en línea:http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872007000700006
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai:scielo:S0034-98872007000700006
record_format dspace
spelling oai:scielo:S0034-988720070007000062007-09-06Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketingRiveros S,JorgeBerné M,Carmen Hospitals, public Patient care management Quality of health care Background: The level of satisfaction of patients with the services provided by public hospitals is becoming an important issue for health authorities. Aim: To analyze an enquiry applied to patients, about the level of satisfaction with the service provided by a public regional hospital in Chile. Material and methods: An enquiry was applied to 150 ambulatory (76% women) and 50 hospitalized patients (56% women). It included 28 questions about management aspects of health care and 20 questions about client satisfaction. Data was analyzed using factorial analysis and multiple regressions. Results: The manners of hospital personnel were the factor with the highest impact on the perception of patients about global quality of services. Attention timing was the most influential aspect on global satisfaction. Conclusions: There results confirm those from abroad and can orient an adequate management of public hospitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSociedad Médica de SantiagoRevista médica de Chile v.135 n.7 20072007-07-01text/htmlhttp://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872007000700006es10.4067/S0034-98872007000700006
institution Scielo Chile
collection Scielo Chile
language Spanish / Castilian
topic Hospitals, public
Patient care management
Quality of health care
spellingShingle Hospitals, public
Patient care management
Quality of health care
Riveros S,Jorge
Berné M,Carmen
Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing
description Background: The level of satisfaction of patients with the services provided by public hospitals is becoming an important issue for health authorities. Aim: To analyze an enquiry applied to patients, about the level of satisfaction with the service provided by a public regional hospital in Chile. Material and methods: An enquiry was applied to 150 ambulatory (76% women) and 50 hospitalized patients (56% women). It included 28 questions about management aspects of health care and 20 questions about client satisfaction. Data was analyzed using factorial analysis and multiple regressions. Results: The manners of hospital personnel were the factor with the highest impact on the perception of patients about global quality of services. Attention timing was the most influential aspect on global satisfaction. Conclusions: There results confirm those from abroad and can orient an adequate management of public hospital
author Riveros S,Jorge
Berné M,Carmen
author_facet Riveros S,Jorge
Berné M,Carmen
author_sort Riveros S,Jorge
title Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing
title_short Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing
title_full Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing
title_fullStr Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing
title_full_unstemmed Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing
title_sort análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing
publisher Sociedad Médica de Santiago
publishDate 2007
url http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872007000700006
work_keys_str_mv AT riverossjorge analisisdelaopiniondeusuariossobrecalidadpercibidaysatisfaccionconhospitalespublicosestudiodecasodesdelaperspectivadelaaplicaciondelmarketing
AT bernemcarmen analisisdelaopiniondeusuariossobrecalidadpercibidaysatisfaccionconhospitalespublicosestudiodecasodesdelaperspectivadelaaplicaciondelmarketing
_version_ 1718436329160704000