Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de Mendoza
This research paper refers to education in imprisonment contexts in the province of Mendoza and the socio educational representations and their effects on a future social inclusion. The anticipation of sense considers that the social representations of the actors of education reveal a gap existing b...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Otros Autores: | |
Formato: | text (thesis) |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza) (España)
2018
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=220292 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
id |
oai-TES0000022882 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
DialNet |
collection |
DialNet |
language |
spa |
topic |
educación en contextos de encierro – representaciones sociales – inclusión sociolaboral education in contexts of imprisonment - social representations – socio-labour inclusion |
spellingShingle |
educación en contextos de encierro – representaciones sociales – inclusión sociolaboral education in contexts of imprisonment - social representations – socio-labour inclusion Granados, Graciela Viviana Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de Mendoza |
description |
This research paper refers to education in imprisonment contexts in the province of Mendoza and the socio educational representations and their effects on a future social inclusion. The anticipation of sense considers that the social representations of the actors of education reveal a gap existing between the law provisions and the practices which often hinders the expected inclusion. The applied methodology is qualitative; the design is descriptive, not experimental, transversal. A semi-structured interview has been conducted to eighty-seven students, seven teachers and five coordinators / directors. It is concluded that the letter of the law is not always in agreement with what actually happens in the educational context; this gap between the letter of the law and what really takes place is revealed from the socio educational representations on the educational stimulus; imprisonment release; personal growth and learning acquisition. Inclusion through education means obtaining qualified jobs leading to social reinsertion; social inclusion is considered impossible due to the stigmatization that society attaches to incarcerated people. |
author2 |
Parés, Benito Rafael (Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza)) |
author_facet |
Parés, Benito Rafael (Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza)) Granados, Graciela Viviana |
format |
text (thesis) |
author |
Granados, Graciela Viviana |
author_sort |
Granados, Graciela Viviana |
title |
Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de Mendoza |
title_short |
Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de Mendoza |
title_full |
Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de Mendoza |
title_fullStr |
Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de Mendoza |
title_full_unstemmed |
Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de Mendoza |
title_sort |
educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. el caso de la población penal en la provincia de mendoza |
publisher |
Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza) (España) |
publishDate |
2018 |
url |
https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=220292 |
work_keys_str_mv |
AT granadosgracielaviviana educacionencontextosdeencierrolasrepresentacionessocialeseducativasysusefectosparaunafuturainclusionsocialelcasodelapoblacionpenalenlaprovinciademendoza |
_version_ |
1718346675484884992 |
spelling |
oai-TES00000228822019-03-26Educación en contextos de encierro: las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. El caso de la población penal en la provincia de MendozaGranados, Graciela Vivianaeducación en contextos de encierro – representaciones sociales – inclusión sociolaboraleducation in contexts of imprisonment - social representations – socio-labour inclusionThis research paper refers to education in imprisonment contexts in the province of Mendoza and the socio educational representations and their effects on a future social inclusion. The anticipation of sense considers that the social representations of the actors of education reveal a gap existing between the law provisions and the practices which often hinders the expected inclusion. The applied methodology is qualitative; the design is descriptive, not experimental, transversal. A semi-structured interview has been conducted to eighty-seven students, seven teachers and five coordinators / directors. It is concluded that the letter of the law is not always in agreement with what actually happens in the educational context; this gap between the letter of the law and what really takes place is revealed from the socio educational representations on the educational stimulus; imprisonment release; personal growth and learning acquisition. Inclusion through education means obtaining qualified jobs leading to social reinsertion; social inclusion is considered impossible due to the stigmatization that society attaches to incarcerated people.Esta investigación hace referencia a la educación en contextos de encierro en la provincia de Mendoza y a las representaciones sociales educativas y sus efectos para una futura inclusión social. La anticipación de sentido parte de considerar que las representaciones sociales de los actores de la educación revelan que existe una brecha entre lo sustentado en las leyes y las practicas que no siempre redundan en la inclusión esperada. La metodología aplicada es cualitativa; el diseño es descriptivo, no experimental, transversal. Se empleó la entrevista semiestructurada a ochenta y siete estudiantes; siete docentes y cinco coordinadores/directores. Se concluye que la letra escrita en las normas jurídicas no siempre se encuentra en consonancia con lo que sucede en el ámbito educativo; esta brecha entre lo sustentado en las leyes y lo que acontece, fue develada a partir de las representaciones sociales educativas sobre la obtención del estímulo educativo; salida del encierro; crecimiento personal y adquisición de aprendizajes. La inclusión a través de la educación se representa en obtener trabajos calificados, permitiendo reinsertarse a la sociedad; la inclusión social es vivenciada como imposible por las estigmatizaciones que la sociedad adjudica a las personas encarceladas.Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza) (España)Parés, Benito Rafael (Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza))2018text (thesis)application/pdfhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/oaites?codigo=220292spaLICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI |